Ouders, kinderen en school
In de tijd dat kinderen op basisschool ’t Ateljee zitten wordt mede de basis gelegd voor hun verdere leven. Kinderen die, wanneer zij uiteindelijk hun plaats in de maatschappij innemen, volwaardige mensen zijn. Mensen die meer op elkaar gericht zijn en de verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag, de samenleving en de leefwereld. Mensen die initiatief tonen en in staat zijn buiten de kaders te denken. Verantwoordelijke en onafhankelijke mensen, met oog voor de samenleving en de medemens.
Overigens is basisschool ’t Ateljee niet eindverantwoordelijk of hoofdverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de leerlingen. De school neemt een deel van de verantwoordelijkheid van ouders tijdelijk op zich. Ouders zijn primair en uiteindelijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hun kind(eren). Daarom is bij ons ouderbetrokkenheid geen optie, maar een verantwoordelijkheid.
Passend onderwijs = eigen ontwikkeling
De keuzes die wij gemaakt hebben bij de inrichting van onze school maakt dat we in optima forma in staat zijn passend onderwijs te bieden. Zo is onze groepsgrootte erg klein. Voor ieder kind is een eigen, individueel ontwikkeltraject dat telkens in samenspraak met je kind en jullie als ouders wordt besproken.
Thematisch onderwijs
Het leven bestaat uit allerlei verschillende aspecten, maar vormt een eenheid. In het leven zijn we niet elk uur met een ander kennisaspect bezig, maar komen al onze kennis en vaardigheden samen. Zo willen we met Levend Leren, de ontwikkelingsmethodiek die wij hebben ontwikkeld, ook zoveel mogelijk verschillende vaardigheden aan bod laten komen in de vorm van kennis, projectwerk en oefening, binnen het brede kader van een thema. Dit doen we niet los van elkaar, maar juist verweven met elkaar.
Bij ons op school werken we gedurende een langere periode aan elk thema. Het gebruikte ontwikkelingspalet wordt op elk thema opnieuw toegepast. Dit ontwikkelingspalet bestaat uit 5 verschillende fases.
Introductie en verkenning van het thema
De eerste fase van het ontwikkelingspalet van Levend Leren starten we het thema door middel van het maken van een woordweb en een moadboard over het thema om te verkennen wat er allemaal bij het thema zou kunnen passen, waar denken we allemaal aan bij dit thema. Daarna gaan we gezamenlijk het thema verkennen doormiddel van allerlei activiteiten, onderzoekjes, workshops en gastlessen.
Verbreding van het thema
In deze fase van het ontwikkelingspalet van Levend Leren verkennen we het thema verder doormiddel van allerlei activiteiten en vraagstukken. We kijken in alle breedte wat het thema zou kunnen inhouden en maken daar gezamenlijk korte, soms wat langere of misschien wel een compleet project van door middel van thematisch werken. In dit thematische werk komen steeds allerlei kerndoelen aan bod, gedurende het hele ontwikkelingspalet.
Verdieping van het thema
In deze fase van het ontwikkelingspalet van Levend Leren gaan leerlingen hun eigen palet invullen binnen het thema door middel van een zelfgekozen project. Op deze manier kiezen ze hun eigen verdieping. Ook hierin komen weer allerlei kerndoelen aan bod die we heel persoonlijk en individueel bijhouden.
Evaluatie van het themawerk en het projectwerk
In deze fase van het ontwikkelingspalet van Levend Leren kijken we terug op ons gezamenlijke thematische werk, en leerlingen kijken terug naar hun individuele projectwerk. Evaluatie is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling. Leerlingen leren kritisch nadenken en kijken naar hun eigen werk en kunnen vertellen wat hun sterke en zwakkere punten in hun werk waren. Deze punten nemen ze mee naar het volgende thema.
Presentatie van het themawerk en het projectwerk
In deze fase van het ontwikkelingspalet van Levend Leren laten de leerlingen zien wat zij dit thema hebben gedaan en hoe ze zijn ontwikkeld. Hierbij nodigen ze ouders en/of anderen uit om te komen kijken. Ze bereiden zelf hun presentatie voor, in een vorm naar keuze. Zowel het thematische werk als het projectmatige werk krijgt in deze fase een plek. Dit is tevens de afsluiting van het thema.
Kwaliteit
Kwaliteit in onderwijs komt niet vanzelf. Daar werken we hard aan en we zorgen dat de omstandigheden goed zijn. Belangrijke elementen voor onze kwaliteit zijn: kleinschalig, een goed onderwijsconcept, snelle en directe communicatie en natuurlijk een voortreffelijke leerkracht.
Ook richting de onderwijsinspectie hebben we uitgelicht hoe we aankijken tegen het school-zijn en hoe we de kinderen passend onderwijs bieden. Kort na de start van onze school is de inspecteur op bezoek geweest en hebben zij bevestigd dat we op alle punten voldoen, het rapport is hier te vinden:
Ouderbijdrage en inschrijven
Anders dan op overheidsscholen betalen bij onze school de ouders het onderwijs van hun kind(eren).
Op dit moment heeft de school weer een aantal plekjes beschikbaar. Uiteraard kun je hierover wel contact met ons opnemen. We geven graag in een gesprek een nadere toelichting.